Tworzenie budżetów marketingowych na serwisy społecznościowe.

Tworzenie budżetów marketingowych na serwisy społecznościowe- recenzja prezentacji z konferencji Social Media Standard 2012 Biznes 

Prezentacja ("Tworzenie budżetów marketingowych na serwisy społecznościowe") Justyny Dzieduszyckiej-Jędrach z 121PR to pozycja której nikt, kto działa w SM, nie może przegapić. Justyna wielokrotnie podkreślała, że to o czym opowiada to tak naprawdę truizmy o których wszyscy wiedzą, a mimo to obejrzałam ją z niezwykłym zaciekawieniem. Po pierwsze dlatego, że te wszystkie "oczywistości" są uszeregowane i podane w bardzo przystępny sposób. Czujemy się niemal jak dziecko prowadzone za rękę w świat mediów społecznościowych. Każdy w prezentacji znajdzie coś dla siebie- osoby zamierzające rozpocząć swoją przygodę z Facebookiem jasne zasady i instrukcje do planowania akcji; osoby prowadzące już działalność w SM informacje o tym, jakie proporcje ma dobrze zaplanowany budżet; agencje kreatywne zgrabne i rzeczowe wytłumaczenie dla klientów dlaczego to wszystko tak dużo kosztuje i odpowiedź na pytanie czy można zrobić akcję w socialu za darmo.

Prezentację zaczyna przejrzysty podział wydatków na obsługę, produkcję, reklamę. Po omówieniu każdego z tych bloków prelegentka prezentuje matematyczny wzór pozwalający oszacować koszty. W swoim wystąpieniu odpowiada na pytania z którymi zmaga się każdy marketingowiec: jak często postować? (w zależności od tematyki, ale najlepiej codziennie) czy zatrudniać ekspertów? (oczywiście!) czy monitorować SM? (cały czas, SM to nie praca od 8ej do 16tej) jak analizować? (natywny mechanizm FB, Sotrender) czy prowadzić zewnętrzne audyty? (jasne, przecież chcemy wiedzieć na co wydajemy pieniądze) czy warto tworzyć żebrolajki? (share the bison for no reason rocks!). Justyna podkreśliła też rolę spójności wizualnej marki on- i offline podając za przykłady Dunkin Donuts, Lee Europe, a także rodzime Winary i Orange. Kolejną kwestią było pozyskiwanie zdjęć z legalnych źródeł (każde zdjęcie, które firma publikuje w swoich kanałach społecznościowych powinno być przez nią opłacone). Justyna powiedziała też bardzo istotną rzecz w kwestii współpracy agencji i firm- aplikacje dedykowane nie przynoszą fanów. Równie dobrze można korzystać z aplikacji do wynajęcia jak Woobox. Dlaczego jest to istotne? Ponieważ w małych i średnich przedsiębiorstwach właściciele nie zawsze wiedzą o istnieniu takiej możliwości, a agencje zazwyczaj proponują stworzenie aplikacji dedykowanej za kilka lub kilkanaście tysięcy. Justyna zwraca też uwagę na rzeczy, które czasem pomijamy przy planowaniu kampanii, a które okazują się istotne ponieważ generują koszty np. wysyłka nagród, czy konieczność wzmożonego moderowania społeczności podczas dużych akcji marketingowych (z powodu zwiększenia skali hejterstwa na FB). W prezentacji została poruszona także kwestia modeli rozliczeń działań internetowych- okazuje się, ze ta najczęściej proponowana metoda CPC nie jest zawsze najkorzystniejsza i, że należy cały czas monitorować kampanię i optymalizować ją na każdym etapie tworzenia.

Wnioski na koniec? Przed rozpoczęciem każdej kampanii usiądź i rozpisz każde działanie ("w dużym Excelu" jak powiedziała Justyna), zaplanuj liczbę postów, grafik, osób koniecznych do obsługi. Zdaj sobie sprawę z zasięgu swojej kampanii. Jeśli planujesz działania z agencją- zaplanuj konsultacje na każdym kroku. Dzięki prezentacji Justyny każdy przedsiębiorca może odpowiedzieć na pytanie czy marketing w SM należy prowadzić samemu, poprzez agencję czy w modelu mieszanym. I dlatego zdecydowanie warto ją obejrzeć.

Materiały wideo Sprawdź>>