Nowoczesne technologie komunikacji
- Dariusz Niedzielewski,
- 21.10.2005, godz. 16:25
Pod takim szyldem odbyła się zorganizowana przez Internet Group SA oraz Exatel konferencja poświęcona najnowszym trendom telekomunikacyjnym. Wizja przyszłości, którą wykreowali prelegenci, nie pozostawia złudzeń - należy ona do usług IP i technologii WiMAX.
Przedstawiając szereg zalet nowoczesnych systemów bezprzewodowej transmisji danych, Exatel mocno zaakcentował wykorzystanie zarówno swoich zasobów logistycznych, jak i finansowych do budowy regionalnych sieci telekomunikacyjnych, działających w oparciu o WiMAX. Spółka prowadzi obecnie testy eksploatacyjne nowego systemu, mając nadzieję na wprowadzenie pierwszych komercyjnych implementacji WiMAX w pierwszym kwartale 2006 roku. Jak podkreśla Jarosław Starczewski (dyrektor pionu marketingu i sprzedaży Exatela), pełne wykorzystanie możliwości standardu 802.16 będzie uzależnione od postępów nad certyfikacją urządzeń przeznaczonych do współpracy z systemem. Do czasu uzyskania oficjalnych poświadczeń kompatybilności (wydawanych przez WiMAX Forum) klienci będą informowani o mogących ewentualnie wystąpić problemach podczas korzystania z sieci. Techniczne zawiłości systemu WiMAX, Exatel próbuje rozwiązywać, współpracując ściśle z firmą Alvarion, będącą jednym z pierwszych producentów urządzeń pre-WiMAX.
Exatel posiada obecnie licencje na wykorzystywanie częstotliwości 3,5 GHz w 50 regionach Polski. Do połowy 2006 roku spółka chce zainstalować stacje bazowe WiMAX w 37 miastach. Exatel przeprowadza już testy systemu w Warszawie, w ciągu dwóch miesięcy kolejne stacje bazowe powstaną w Poznaniu i Krakowie. WiMAX posłuży Exatelowi do poszerzenia zasięgu dostępności usług internetowych (w tym VoIP), ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb obecnych klientów operatora NOM (Niezależny Operator Międzystrefowy - 1044). Jarosław Starczewski podkreśla, że spółka planuje wprowadzać usługi telefonii internetowej, zachowując tradycyjny podział na klientów indywidualnych (marka NOM) oraz biznesowych (pod nazwą Exatel).
Jednym z pierwszych podmiotów wykorzystujących sieci dostępowe Exatela będzie spółka Internet Group, świadcząca całą gamę usług internetowych. Firma, analogicznie do swojego partnera biznesowego, dzieli ofertę na przeznaczoną dla klientów indywidualnych i korporacyjnych. Podczas spotkania, przedstawiciele spółki zaprezentowali portfolio produktów IG, usprawniających w znacznym stopniu korzystanie z telefonii IP (seria urządzeń dostosowanych m.in. do pracy z flagowym komunikatorem firmy - HaloNet). Klienci indywidualni mogą wybierać pomiędzy: HaloNet Basic, HaloNet Starter 25 i 50 (słuchawka z mikrofonem + darmowe minuty), HaloNet Phone (telefon USB), HaloNet Fixed (bramka VoIP Linksys).
Dla klientów biznesowych przygotowano rozbudowane telefony IP, przypominające tradycyjne telefony biurkowe (HaloNet Biznes). Firmy mogą również skorzystać z oferty Internet Group, obejmującej centrale IP Centrex (rozwiązanie tańsze) i wirtualne IP PBX (opcja droższa).
Użytkownik korzystający z usług VoIP IG dostaje lokalny stacjonarny numer dostępowy (36 stref numeracyjnych w Polsce) - abonament za numer kosztuje 30 zł/rok. Ważną cechą oferty spółki jest brak konieczności podpisywania jakichkolwiek innych umów abonamentowych z operatorem. Użytkownicy HaloNet mogą między sobą rozmawiać za darmo, zaś podczas rozmów płatnych możliwe jest sprawdzanie na bieżąco swojego konta poprzez stronę WWW. W niedługim czasie IG chce rozbudować usługę m.in. o funkcjonalność automatycznej sekretarki oraz CLIP (prezentację numeru).
Internet Group oraz Exatel współpracują ze sobą od lat w dziedzinie rozwoju usług i nowoczesnych systemów telekomunikacyjnych. Exatel (połączone Tel-Energo i Telbank) wydzierżawia IG łącza i miejsce do kolokacji sprzętu, zapewnia dostęp do sieci Internet oraz świadczy usługi głosowe. Internet Group specjalizuje się w tworzeniu dedykowanych rozwiązań teleinformatycznych - znana jest szerzej pod nazwami ZIGZAG oraz HaloNet, które są zastrzeżonymi markami produktowymi spółki.